Училище за професионално и продължаващо обучение
СЛУХОВА-РЕЧЕВА РЕХАБИЛИТАЦИЯ
Курсистите, завършили успешно програма „Слухово-речева рехабилитация", получават Свидетелство за професионална квалификация "Слухово-речеви рехабилитатор".
Целта на програмата ни по "Слухово-речева рехабилитация" е да подкрепи формирането на екипи за подкрепа на личностното развитие, които се формират във всички детски градини, училища и центрове за подкрепа на личностното развитие.
Програмата е подходяща за екипи от специалисти, които работят в подкрепа на личностното развитие в системата на предучилищното и училищното образование за допълнителна квалификация, свързана с превенция и терапия на слуховите увреждания. Допълнително от програмата могат да се възползват и работещите в разнообразни социални услуги в организации, насочени за деца и лица с различни увреждания.
Изискването за прием в професионално-квалификационната програма по "Слухово-речева рехабилитация" е завършено висше образование (бакалавър или магистър) в педагогическа специалност или филология.
Слихуво-речевият рехабилитатор има специфика на своята работа, която го разграничава от специалистите с общ педагогически профил, осигурявайки подкрепа на специфична група деца и ученици със слухови увреждания.
Учебният план включва следните теми:
- Езиково обучение за ученици със слухови нарушения;
- Анатомия и физиология на слуха и говора;
- Методи на изследване на езиковите и речевите нарушения;
- Ранни интервенции при деца със слухови увреждания;
- Диагностика и превенцияна обучителните трудности в началното училище;
- Основи на нарушенията в писмената комуникация;
- Особености в психо-моторното развитие на учениците;
- Комуникативните нарушения в училищна възраст;
- Диагностика и терапия при невромоторни незрялости;
- Слухови нарушения;
- Приобщаващо образование;
- Увод в жестовия език.
Завършилите програмата курсисти ще:
- знаят кои са основните групи деца и ученици със специални образователни потребности;
- могат да практикуват слухово-речева рехабилитация;
- познават инструментите за планиране и терапия на езиково-говорните нарушения;
- знаят кои са приложимите медицински и педагогически интервенции в образователната среда;
- могат да бъдат членове на екипите за подкрепа на личностното развитие;
- имат компетенциите да осъществяват дейност в слухово-речевата рехабилитация в детската градина и училище;
- могат да участват в изготвянето и изпълнението на планове за подкрепа на деца и ученици със специални образователни потребности и слухови увреждания;
- умеят да използват помощни средства и методики за допълнителна подкрепа за личностно развитие и превенция на обучителните затруднения.
Завършилите програмата ще имат следните компетенции:
- познават основните групи деца и ученици със специални образователни потребности и слухови увреждания;
- планират образователната среда, според инидвидуалните образователни потребности;
- могат да работят в специализирани слухово-речеви програми и индивидуални зони за работа в класната стая и зали за развитие на умения;
- участват в работата на екипите за подкрепа на личностното развитие, като предлагат специализирани дейности в плановете на децата и учениците със специални образователни потребности;
- използват разнообразни методики, помощни средства и инструменти за цялостно развитие на децата и учениците, и превенция на обучителните затруднения и слухови увреждания.
Продължителността на програмата е 2 семестъра (1 академична година).
Общият хорариум е 245 учебни часа:
- Хорариумът за 1-ви семестър е 125 часа;
- Хорариумът за 2-ия семестър е 120 часа.
Завършването на програмата става с полагане на практически изпит и дипломна работа.
Учебна такса за цялата програма (два семестъра, 1 академична година): 1 800 лв.
Учебна такса за един семестър: 900 лв.
За доп. информация и записване:
Център за развитие на педагогически специалисти (ЦРПС) към УППО
гр. София, НБУ, ул. “Монтевидео“ 21, Корпус 2, Офис 108
Тел.: 02/ 8110 380, 0884 026910
E-mail: crps@nbu.bg