Училище за професионално и продължаващо обучение
Монтесори терапия
ТЕКУЩ ПРИЕМ ЗА НОВА ОБУЧИТЕЛНА ГРУПА от 05.10.2024 г.
МТ /Монтесори терапия / е самостоятелна форма на педагогическа терапия и представлява важен елемент в програмите за интеграция и инклузия на деца с различни форми и степени на нарушения в развитието.
Основите на МТ са:
- Монтесори педагогиката,
- актуалните постижения на социалната педиатрия, неврофизиология и невропсихология,
- актуалните постижения в рехабилитацията на развитието като интердисциплинарна стратегия за подкрепа на възпрепятстваното в своето развитие дете, на родителите и семейството му.
Задачите на МТ са:
- Подкрепа на общото развитие на детето чрез стимулиране на различните сензо-моторни, когнитивни, социални и емоционални процеси в отделните фази на тяхното протичане.
- Превенция на физическото и психическо инвалидизиране.
- Редуциране и компенсиране на съществуващи дефицити в отделните сфери на развитието.
- Постигане на възможно най-добра степен на самостоятелност на детето в домашна среда и успешна интеграция или инклузия в социалната и образователна среда.
- Подпомагане на родителските възпитателни и обучителни умения.
- Реализиране на индивидуализирана интердисциплинарна интервенционна програма чрез екипен подход.
Характерни особености на МТ:
- Научно разработени практически материали спрямо клиничните особености и диагнозата на пациента
- Индивидуално адаптирани материали спрямо особеностите на пациента и на жизнената му среда – социални и културелни.
- Участие на родителите на пациента в създаването и използването на индивидуализираните материали.
- МТ се рализира предимно като индивидуална терапия.
- Целевите групи от пациенти за прилагане на МТ са деца с различни форми и степени на нарушения в развитието.
Програмата е подходяща за лица с предходно педагогическо образование – ПУП и НУП; социални педагози; специални педагози. Също така за психолози и логопеди, екипи от специалисти от центрове за обществена подкрепа, центрове за настаняване от семеен тип и други социални институции от различни области на страната, които работят с деца 3-6 години.
ПРЕДВАРИТЕЛНИ ИЗИСКВАНИЯ
- Предварително обучение по Монтесори-педагогика с хорариум от 400 уч.ч., успешно положен теоретичен и практически изпит.
- Предварителен практически опит от 2 или повече години в Монтесори Детска градина или Предварителен практически опит от 2 или повече години с деца със СОП.
- Готовност за овладяване на нови знания от областите на психологията и медицината.
- Минимален брой обучаващи се – 15
Тематичен план:
-
ТЕМАТИЧЕН ПЛАН
№ на занятие
Заглавие на тема
Форма на преподаване
Брой часове
аудиторни
Брой часове сам. раб.
1
Социално-педиатрични, неврофизиологични и невропсихологични характеристики на състоянията и заболяванията, водещи до нарушения в развитието и обучителни нарушения:
1.1. Речево-комуникативни нарушения и РАС – 10 ч.,
1.2. Дислексия, дисграфия, дискалкулия (СОП) и ХАДВ – 10 ч.,
1.3. ДЦП и УИ,
1.4. Сензорно-интегративни и перцепционни нарушения – 10 ч.,
1.5. Емоционално-поведенчески нарушения – 10 ч.,
1.6. Генетични синдроми – 10 ч.
Пискова
Лекции,
Видео-демонстрации
Пискова
60
2
МТ при деца с Речево-комуникативни нарушения и РАС – Венева
Практическо занимание – Венева
10
3
МТ при деца с дислексия и дисграфия – Венева
Практическо занимание – Венева
10
4
МТ при деца с дискалкулия – Чуканов
Практическо занимание – Чуканов
10
5
МТ при деца с ДЦП – Венева
Практическо занимание –
Венева
10
6
МТ при деца с УИ – Венева
Практическо занимание –
Венева
10
7
МТ при деца със Сензорно-интегративни и перцепционни нарушения – Чуканов
Практическо занимание – Чуканов
10
8
МТ при деца с основни генетични синдроми – Чуканов
Практическо занимание –
Чуканов
10
9
МТ при деца с ХАДВ – Венева
Практическо занимание –
Чуканов
10
10
Водене на случай, изработване на индивидуализирана програма и Монтесори-материали, изработване на писмен доклад за случая
Самостоятелна практическа работа
50
11
Обсъждане на случаите, водени от обучаващите се – Венева, Чуканов
Дискусия, работа в групи – Венева, Чуканов
40
12
Изпит: оценка на писмените доклади за случаите, водени от обучаващите се – Пискова, Венева, Чуканов
Пискова, Венева, Чуканов
20
Общо часове:
200
50
ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА:
- Монтесори, М., Усъвършенстваният Монтесори метод, т. 1. Асеневци, София, 2020
- Пирьова, Б., Невробиологични основи на човешкото поведение. НБУ, София, 2011
- Пирьова, Б., Невробиологични основи на детското развитие. НБУ, София, 2008
- Тодорова, Е., Дислексия. НБУ, София, 2016
- Станкова, М., Клинични и социални аспекти на поведенческите проблеми в предучилищна възраст. НБУ, София, 2012.
- Milz, I., Montessori-Pädagogik neuropsychologisch verstanden und heilpädagogisch praktiziert. Borgmann, Dortmund, 1999
Програмата завършва с изпит.
Курсистите, завършили успешно програма по Монтесори терапия в НБУ, получават Удостоверение
Екипът от преподаватели се състои от изключителни специалисти, сертифицирани от Международната асоциация Монтесори (AMI), с дългогодишен обучителен опит и солидни практики:
- д-р Йорданка Пискова – детски психо-невролог; AMI – диплома 3-6 години, референт на Интернационалната Академия за рехабилитация на развитието, Мюнхен - Германия
- Ренета Венева – психолог; AMI – диплома 3-6 години, Монтесори терапевт, референт на Интернационалната Академия за рехабилитация на развитието, Мюнхен - Германия
- Симеон Чуканов – социален педагог; Монтесори диплома от Лудвиг-Максимилиан Университет, Мюнхен за 3-6 и 6-12 години, Монтесори терапевт, референт на Интернационалната Академия за рехабилитация на развитието, Мюнхен – Германия
Такса: 1000 лв. за цялото обучение
Необходими документи за записване в програмата:
1. Заявление /свалете бланка от ТУК /
2. Копие от диплома за висше образование
3. Мотивационно писмо
4. Професионален опит с деца /не е задължително условие, описвате само ако имате такъв/
5. CV - европейски формат
6. Снимки 2 броя /снимки се предават след като стартира обучението/
Документите се изпращат на имейл: uppo@nbu.bg
В ДОПЪЛНЕНИЕ ще бъде предоставена информация за ПЛАЩАНЕ.
За доп. информация :
Тел.:0878 125 263
E-mail: uppo@nbu.bg