Училище за професионално и продължаващо обучение
Професионален клас за интегриран, интердисциплинарен процес на архитектурно проектиране, ARCHPLAY ACADEMY.
ЗАЩО Е ОРГАНИЗИРАНА ШКОЛАТА ЗА АРХИТЕКТУРНО МАЙСТОРСТВО?
“Архитектурата е повече от сериозно забавление”,
архитектурно студио CEBRA
Днес, както никога досега, усещането за потребност от качествена среда за хората е новата реалност. Aрхитектурата пряко участва в създаването на тази среда, това е мисията и като един от стълбовете в обществото. Ето защо Архитектурата днес е отвъд функцията , формата и нормата, отвъд сглобяването само на вярна сграда. А какво липсва още?... Типологиите днес са само ориентири, а съдържанието на сградите отдавна вече е непознато и новаторско. Един от моторите на тази духовна емоционалнa промяна си остава човекът, хората, поколенята. Те ни дават обратно своя почерк, като начин на живот и като потребители на създаденото от нас. Ето защо Школата ще ви фокусира върху тази непозната и несподеляна проблематика за хуманната, емоционална философия, контекстуалност и практика в съвременната архитектура. Днес Архитектурата се разтваря в преживяването, сродява се с емоцията и става още по-трудна за овладяване.
Ако говорим за принципи на проектирането чрез Методика на архитектурното проектиране, то съвременната успешна архитектура вече е над тази база и включва емоционалното съпреживяване във всяка нейна стъпка. Един осъзнат, смислен процес на отговорността ни към хората, на правене на добро за тях. Експертността на Архитекта днес и утре е изключително важна за цялото общество. Още по-голяма става отговорността за Архитектурната професия КАК да влияе обратно чрез средата за по-смислен и добър живот на обществото ни. За нашата прекрасна професия са необходими все по-нови знания, които интегрирани с уменията за проектиране създават един лавинообразен Процес, който архитектът е добре да знае КАК да управлява. Ето защо организираме нашата среща за споделяне на новите невероятно интересни процеси днес, в 21в., в Школата за архитектурно майсторство. Творческото време с вас в практическия процес на създаване на непозната, сложна, специална сграда, богатият контакт с доказани лектори архитекти и практици, представители на бизнеса, може само да бъде сериозна инвестиция за вашето бъдеще.
Школата за архитектурно майсторство е мост между Академичното образование и реалната архитектурна практика за придобиване на нови практически познания и конкурентни умения на друго ниво. От древността Архитект oзначава „майстор“, създаващ сгради. Днес ние трябва да създаваме майсторска архитектурна среда дори непозната за хората, като положително преживяване, емоционално структурирана, респектираща със смисловото си богатство и значение. Дойде краят на „сигнатурната архитектура“ и началото на архитектурата с любов към дизайна и с много любопитство.
„НОВОТО ПРОСВЕЩЕНИЕ ЗА БЪЛГАРИЯ ПРЕДСТОИ“, както казва Тео Ушев.
С КАКВО ЩЕ НАДГРАДИМ КОНВЕНЦИОНАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ?
- Вече очакваме включването на Роботизиран процес и в Архитектурата в 21в. Това може само да бъде стимул за придобиване на още по-голяма експертност.
- Школата ще даде професионални знания и умения за цялостния смислен, ИНТЕГРИРАН И ИНТЕРДИСЦИПЛИНАРЕН ПРОЦЕС НА АРХИТЕКТУРНО ПРОЕКТИРАНЕ.
- Ще синтезираме в един креативен процес многото фактори, влияещи на Архитекта за взимане на решения в сложния интердисциплинарен процес.
- Архитектурният анализ трудно може изцяло да поверим на машините в бъдещето и ето, че ние оставаме основните Архитектурни Анализатори, КАК?
- Школата ще даде възможност да се надградят умения и познания и така ще стане „инкубатор“ за учене и личностно развитие.
- Архитектурата стана социален акт, преобразяваща нашия свят към споделяне, сътрудничество и създаване на общности, КАК?
- Участниците ще могат сами да организират сложния процес на архитектурното проектиране в бъдеще, без лутане, без страх. Ще пестят ценно време, като правят верни стъпки в проекта.
- Ще се срещнете с успели и реализирани в професията архитекти - лектори, с представители на бизнеса и строителния бранш.
- Най-сериозният фактор за нас, архитектите си остава процесът на създаване, Методиката на архитектурно проектиране като база и как заедно ще я приложим в служба на създаване на прекрасна среда за хората?
ЗАДАНИЕ ЗА ПРОЕКТИРАНЕ.
ЕКСЕРИМЕНТАРИУМ - напълно непозната у нас сложна обществена сграда. Специалният избор ще ви накара да погледнете сътворяването от друг ъгъл за хората, за споделянето и създаване на общност. Така създадената среда ще бъде „прегръдка“ за младото поколение, ще сътворим здравословна среда за него, за образованието му, за културната му. Ще проследим стъпките в ПРОЦЕСА- КАК да вкараме преживяването, КАК да се подготвим за успешно самостоятелно проектиране, КАК се проектират непознати, сложни сгради и комплекси, КОИ са приоритетите днес, КАК можем да направим Процеса на проектиране ясен, желан и понятен за бъдещата ви професия?
ДОБАВЕНА СТОЙНОСТ ЗА УЧАСТНИЦИТЕ.
Професионалните срещи с гост лектори архитекти от България и българи от чужбина.Увереност и самочувствие за справяне със сложни задачи, ползвайки Методика на архитектурно проектиране, подплатена с емоционалното преживяване на хората. Умения за ускорено проектиране и пестене на време. Изучаване на емоционалната функционалност в Архитектурата днес. Недопускане на груби, фундаментални грешки и тежки компромиси в процеса на проектиране. Интердисциплинарен процес на Архитектурно гъвкаво проектиране, Устойчивост, Иновативни технологии и Социология.
Лектор: д-р арх.Анета Славова
ВРЕМЕТРАЕНЕ НА ШКОЛАТА.
От 19.02.2024г./понеделник/ – до 02.03.2024г./събота/.
04 март 2024 г./понеделник/, подготовка за представяне на проектите.
05 март 2024г./вторник/ ще се проведе финална защита пред жури от архитекти.
Ежедневната работа е 9 учебни часа с обедна почивка, от 9.40 – до 17.50ч.
Краен срок за записване: 09.02.2024 г.
ЗАПИСВАНЕ:
- Свалете бланка от ТУК
- Попълнете я и я изпратете на: uppo@nbu.bg
- В ДОПЪЛНЕНИЕ ще бъде предоставена информация за ПЛАЩАНЕ.
За доп. информация и записване:
Център за професионално и продължаващо обучение (ЦППО)
гр. София, НБУ, ул. “Монтевидео“ 21, Корпус 2, Офис 108
Тел.: 02/ 8110 110 (опция 6), 02/ 8110 108
E-mail: uppo@nbu.bg
- Тематичен план
ТЕМАТИЧЕН ПЛАН (за аудиторен курс)
№ на занятие
Заглавие на тема
Форма на преподаване
Брой часове
аудиторни
Брой часове сам. раб.
1 седмица, 19.02.2024г./понеделник/
Уводна лекция към майсторския клас за архитектурно проектиане. ARCHPLAYACADEMY, д-р арх.Анета Славова, основен организатор на Школата.
Втора лекция - ИНТЕГРИРАН, ИНТЕРДИСЦИПЛИНАРЕН ПРОЦЕС НА АРХИТЕКТУРНО ПРОЕКТИРАНЕ,
Презентиране на Базова Методика на Архитектурното проектиране.
Представяне на проекта за работа.
Присъствена
9
1 седмица, 20.02.2024г./вторник/
Тематична лекция към проекта – гост лектор, арх.Павел Гетов от STUDIO- ANTARES, LA.
Работа по проекта - Първи етап.
Групови корекции.
Присъствена
9
1 седмица, 21.02.2024г./сряда/
Тематична лекция към проекта-нови тенденции. Гост лектори, LUSIO ARCHITECTS, арх.Виолетка Славова и арх.Мария Стайнова.
Работа по проекта - Втори етап.
Групови корекции.
Присъствена
9
1 седмица, 22.02.2024г./четвъртък/
Тематична лекция към проекта-нови тенденции, Гост лектор арх.Никола Малинов, партньор в STUDIO – SKYLINE ARCHITEKTEN, Виена.
Работа по проекта - Трети етап.
Групови корекции.
Присъствена
9
1 седмица, 23.02.2024г./петък/
Тематична лекция-нови тенденции. Гост лектор –СТУДИО АругантАрхитектс, арх.Божидар Хинков и арх.Мартин Кръстев.
Работа по проекта - Четвърти и пети етап.
Групови корекции.
Присъствена
9
1 седмица, 24.02.2024г. /събота/
Тематична лекция, Презентиране на Нови технологии в строителството. Гост лектор арх.Ирина Ангелова и арх.Кристина Стефанова. Работа по проекта – Шести етап.
Присъствена
9
2 седмица, 26.02.2024г. /понеделник/
Презентиране на Нови технологии в строителството, VELUX – България .
Работа по проекта .Индивидуални корекции.
Присъствена
9
2 седмица, 27.02.2024г./вторник/
Презентиране на Нови технологии в строителството, JAF-България.
Работа по проекта. Индивидуални корекции.
КАК се презентира проект за финално представяне-подготовка.
Присъствена
9
2 седмица, 28.02.2024г./сряда/
Презентиране на Нови технологии в строителството, КАСТЕЛО ПРИКАСТ, България.
Работа по проекта. Индивидуални корекции
Присъствена
9
2 седмица, 29.02.2024г./четвертък/
Работа по проекта. Индивидуални корекции.
Присъствена
9
2 седмица, 01.03.2024г./петък/
Работа по проекта. Индивидуални корекции.
Присъствена
9
2 седмица, 02.03.2024г. /събота/
Подготовка проект за защита
9
3 седмица, 05.03.2024г. финал/вторник/
Защити на проектите на участниците пред жури и оценяване. Получаване на сертификат за успешно завършен Майсторския клас по Иновации в Архитектурното проектиране- ИНТЕГРИРАН, ИНТЕРДИСЦИПЛИНИРАН ПРОЦЕС НА АРХИТЕКТУРНО ПРОЕКТИРАНЕ.
Присъствена защита и презенация.
Общо часове
108
- Задание за проектиране на експериментариум
Темата за изготвяне на концептуален проект за ЕКСПЕРИМЕНТАРИУМ - научен център като значима културно-образователна дестинация, към професионалния клас, е избрана, за да отговори на нарастналата необходимост от решаване на сложни и непознати сгради у нас, използвайки методиката на архитектурно проектиране като най-верен и къс път за постигане на големи резултати. На практика у нас липсват реализации на всички основни прототипи на съвременните Обществени сгради. Водещото в подобна задача е търсенето на пресечната точка на непознатите публични сгради и КАК със средствата на иновативната методика на архитектурно проектиране може да се достигне до високи резултати. Липсата на новата визия за съвременните сгради у нас, като смисъл и концепция, а защо не и ПРЕЖИВЯВАНЕ, категорично води до сегашното състояние на обществото ни днес. Архитектурната МИСИЯ е натоварена със задачите да подпомага процеса на създаване на добра среда за хората, на нация, чрез иновативна културно-образователна среда за подрастващите , младите хора, изобщо от всички възрасти.
ЦЕЛИ на концептуалния проект.
Овладяване на стъпките в ПРОЦЕСА на създаване на краен продукт – проект. Ползването на архитектурната игра, archpley, като средство за овладян избор на обемно-пространствна композиция. Нови начини на концептуално мислене, климатични съображения и повтарящ се фокус върху потребителя.
ЗАДАЧИ, които си поставя създаването на проекта.
КАК да подходим при стартирането на непозната, сложна задача. КАК да съпоставим приоритетните задачи при създаването на конкретна непозната архитектурна СРЕДА/СГРАДА. КАК архитектурата става социален акт.Темата за децата и младото поколение е водеща за решаване на сградата, с акцент към мотивацията, любопитството и ученето чрез игра. Създаване на общност, културно-образователна, любимо място за всички възрасти.
РЕЗУЛТАТИ, които очакваме.
Придобиване на нови умения, високи критерии и познания за висшия пилотаж в архитектурата. КЪДЕ, С КАКВО И КОГА ДА ИГРАЕМ в архитектурното проектиране.
ДОБАВЕНАТА СТОЙНОСТ за участниците.
Увереност и самочувствие за справяне със сложни задачи, ползвайки Методика на архитектурно проектиране. Умения за ускорено проектиране и пестене на време. Недопускане на груби, фундаментални грешки и тежки компромиси в процеса на проектиране. Израждане на нова емоционална функционалност. Създаване на общности.
ГРАДОУСТРОЙСТВЕНО РАЗПОЛАГАНЕ.
Изборът на мястото е на територията на София и ще бъде представен при започването на Школата.
ФУНКЦИОНАЛНИ ЗОНИ И СТРУКТУРА.
Поздробно задание с големините на всички сектори, помещения, ще бъдат представени при започване на Школата.
ФИНАЛНО ПРЕДСТАВЯНЕ И ЖУРИРАНЕ НА ПРОЕКТИТЕ.
Всеки автор на проект ще докладва и защити направеното от него пред колеги от практиката.
Ще бъдат раздадени награди:
1-во място-1000лева, 2-ро място-800лева, и 3-то място -500лева.
Участниците ще получат сертификат за участие от НБУ.
За целта ще бъдат представени:
- Предпроектни проучвания по темата и конкретната задача. Ръчни скици, материали, схеми, рисунки, подходящи примери.
- Анализи за проекта - градоустройствен, функционално-концептуален.Тенденции.
- Концепция на сградата.
- Схеми за функционалната структура на сградата и нейната организация.
- Етапите на прогреса на проекта.
- Изследване, обемно-композиционно, играта в архитектурата,
- Планове в М 1:200.
- Фасади, Разрези в М 1:200.
- Перспективи, ескизи, рисунки от проучването и работата по проекта.
- Работен Макет 3D.