Училище за професионално и продължаващо обучение
МУЗИКАЛНА ТЕРАПИЯ
ТЕКУЩ ПРИЕМ ЗА ПРОЛЕТЕН СЕМЕСТЪР 2024/2025 Г.
КРАТКО ПРЕДСТАВЯНЕ НА ПРОГРАМАТА:
Цел на програмата:
Тази програма е разработена като следдипломна квалификация за специалисти, работещи или желаещи да работят като музикални терапевти. Целта й е да подготвя и развива кадри, които успешно да се включат в социални, образователни, лечебни структури и организации, както и в спа и йога центрове.
Програмата по Музикална тепария е подходяща за:
- Педагози - начални, предучилищни, училищни, педагози за възрастни (антрагогика), лечебни и др.
- Учители - детски, ресурсни, по музика, по изобразително изкуство, по музика в детската градина, по Религия
- Музиканти
- Логопеди
- Психолози, психотерапевти
- Служители в центрове за подкрепа за личностно развитие; регионални центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование и центрове за специална образователна подкрепа; центрове за психично здраве; клиники и места за извънболнична помощ„ домове за стари хора; центрове за зависимости; центрове за социална рехабилитация и интеграция
- Социални работници
- Физиотерапевти, кинезитерапевти, рехабилитатори, ароматерапевти, фитотерапевти и др.
- Студенти от творчески специалности, креативни личности, които биха искали да използват творческия си талант за терапевтични цели, както и към хора, които търсят личностно развитие.
Програмата разглежда музикотерапията като мултидисциплинарен подход за подобряване на физическото, емоционалното, социалното и когнитивното благополучие чрез музикални преживявания.
Програмата е практически ориентирана и предлага знания, умения и етични правила, които музикалният терапевт е важно да усвои и да прилага в ежедневната си работа. Програмата интегрира съвременния национален и международен опит от практиката, научните изследвания и обхваща пълния цикъл на музикалнотерапевтична грижа.
Осигуряване на адекватност и стандарти:
Програмата е разработена на базата на опита на екипа от преподаватели, обучили музикални терапевти и педагози, които същевременно имат богата практика в терапевтирането чрез музика и изкуства.
Програмата е предназначена както за хора с опит в музикалната терапия, така и за специалисти от всички области на науката, мотивирани да усвоят основни принципи и техники за музикално терапевтиране.
Курсове:
Програмата е съставена от 10 курса от по 30 академични часа. Учебният план включва следните курсове:
- Въведение и история на музикалната терапия.
- Музикалноритмична терапия.
- Арттерапия.
- Методи в музикалната терапия.
- Музикална психология.
- Музикална литература в музикалната терапия.
- Основни направления и подходи в звуковата терапия.
- Музикалнотерапевтични техники при различни състояния.
- Музикална психодрама.
- Практика.
На първо място програмата въвежда в основните понятия в музикалната терапия и проследява нейното развитие от древността до наши дни. Двете най-големи направления в музикалната терапия: ритмотерапията и звуковата терапия се изучават в два самостоятелни учебни предмета. Рецептивната музикотерапия като един от двата основни дяла в музикалната терапия, се базира на правилния подбор на музика за слушане. Поради важността му, в програмата е включена дисциплина, която да даде на студентите знание в основните принципи при избора на музикално произведение.
Специално внимание е отделено на изучаването на най-популярните методи, използвани в музикалната терапия, както и тяхното приложение. Това знание ще позволи на курсистите да подбират подходяща методика в своята практика с цел постигане на по-добри резултати и има естествено продължение в курса Музикалнотерапевтични техники при различни състояния.
Друга част от курсовете се фокусира върху синтеза на музиката с другите изкуства и тяхното терапевтично въздействие. Такива са курсовете по Арттерапия и Музикална психодрама, където с терапевтична цел се използват изобразително изкуство, занаяти, писане на текстове, танци, поезия, театър и групово музициране.
Системният подход, на който се основава концепцията за подготовка на специалисти в тази програма, предполага развиване на умения у специалистите за феномените на музикалната психология.
В последния си курс програмата предлага наблюдение, съвместно водене на терапевтична сесия и самостоятелното й провеждане под супервизия по конкретни случаи на клиенти с цел упражняване на усвоените в предходните курсове знания и умения.
Методиката на работа в курсовете предполага представяне на материята на достъпен език и включването на интерактивни и преживелищни методи за учене, както и задачи за самостоятелна индивидуална или групова работа на студентите.
Курсовете в програмата са едносеместриални, но разпределението им може да се случи в два или повече семестри спрямо спецификите на обучаваната група специалисти и съществуващите академични изисквания.
Програмата е гъвкава и съдържанието на отделните теми може да се адаптира спрямо специфичните потребности на конкретните специалисти и нивото на тяхната предварителна подготовка и натрупан опит.
.
СПЕЦИАЛНОСТ И ПРОФЕСИОНАЛНА КВАЛИФИКАЦИЯ:
Професионално направление: Музика
Професионална квалификация: Специалист музикална терапия
КОМПЕТЕНЦИИ НА ЗАВЪРШИЛИТЕ ПРОГРАМАТА:
Цел на програмата е студентите да придобият знания и умения за:
Завършилите програмата курсисти са придобили подробни знания и умения:
- да познават основните принципи на музикалната терапия и да ги прилагат практически в своята работа
- да познават влиянието на музиката върху чувствата, поведението и благополучието на човека
- да придобият умения за мултимодални интервенции, използвайки различни видове творчески дисциплини и разнообразен набор от творчески техники
- да прилагат различни техники за музикотерапия, подходящи за разнообразни ситуации и целеви групи
- да използват, контролират и анализират възможностите на рецептивната и активната музикотерапия, съобразно характеристиката на различните заболявания
- да избират и комбинират различна музика съобразно необходимата терапевтична цел
- да извършват самостоятелно групова и индивидуална музикотерапия с клиенти – деца, възрастни, семейства, различни социални групи, пациенти в болнични заведения, затвори и др.
ДИПЛОМИРАНЕ:
Завършването на програмата става със защита на дипломна работа.
ПРОФЕСИЯ И ВЪЗМОЖНИ ЗАЕМАНИ ДЛЪЖНОСТИ:
Възможност за професионална реализация като музикален или арт терапевт в болнични, социални, учебно-педагогически структури, както и в центрове, предлагащи възстановителни и релаксиращи практики в областта на балнеология, рехабилитация и спа.
ПРЕДЛОЖИЛ ПРОГРАМАТА:
Силвия Николова, музикален и гласов терапевт
Семестриална такса: 1 000 лв.
Програмата е с продължителност 2 семестъра.
Такса за държавен изпит /защита на дипломна работа - 120 лв.
Краен срок за записване 28.02.2025 г.
ЗАПИСВАНЕ:
- Свалете бланка от ТУК
- Попълнете я и я изпратете на: uppo@nbu.bg
- В ДОПЪЛНЕНИЕ ще бъде предоставена информация за ПЛАЩАНЕ.
За доп. информация:
Център за професионално и продължаващо обучение (ЦППО)
гр. София, НБУ, ул. “Монтевидео“ 21, Корпус 2, Офис 108
Тел.: 02/ 8110 110 (опция 6), 02/ 8110 108
E-mail: uppo@nbu.bg
- Лектори в програмата
Силвия Николова, музикален терапевт на свободна практика
Образование:
- Магистър по Музикална терапия, НМА „Проф. Панчо Владигеров”, София
- Диплом за гласов терапевт за терапия чрез пеене
- Сертификат за участие в семинар за лечебно пеене „На крилете на пеенето”
- Магистър Ръководство на народни състави, НАМТИИ „Проф. Асен Деамандиев”, Пловдив
- Средно образование, специалност „гъдулка”, СМУ „Филип Кутев”, Котел
Членство в международни организаии:
- Антропософска асоциация по музикотерапия, Германия.
Участие в международни форуми:
- 18-ти Световен конгрес по музикотерапия, 24-29.07.2023 г., Ванкувър, Канада;
- Международна конференция на гласовите терапевти, 04-08.10.2023 т., Франкфурт, Германия.
Работен профил:
- Преподавателска работа (В периода 1991 - 1997 г. преподавател по музикални предмети в паралелки с разширено изучаване на музика към Пето СОУ „Христо Ботев”, гр. Монтана).
- Диригентска практика (От 1991 до 2001 г. диригент на различни фолклорни формаиции: детски, дамски, мъжки, смесени в гр. Монтана, гр. Берковица, гр. Бойчиновци и с. Копиловци, обл. Монтана).
- Музикалнотерапевтична практика (групови и индивидуални сесии с фокус върху превенция от бърнаут и стрес).
д- р Наталия Христова-Крачанова е музикален терапевт, музиколог и пианист.
Защитава докторска степен по музикология, профил музикалната терапия. Преподавател по Ритмика в Национална музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" в София. Сертифициран преподавател по метода евритмия на Емил Жак-Далкроз. В практиката си на музикален терапевт основно работи с деца с неврологични нарушения. Постоянен лектор във форума Лятно училище „Аутизъм и музика“ към Консерваторията в Чанаккале, Турция. Участвала е в редица научни конференции и семинари, посветени на музикалната терапия.
д-р Димитър Дамянов ръководи Научноизследователски институт в град Мюнхен, Германия.
През периода 2016 – 2024 година под негово ръководство се провеждат научноизследователски проекти в следните области:
- АРТТЕРАПЕВТИЧНИ ВЗАИМОВРЪЗКИ – 1. ФИЛОГЕНЕЗИС И 2. ОНТОГЕНЕЗИС – аспекти на ТЕОРЕТИЧНИТЕ ДОСТИЖЕНИЯ В ПРАКТИКАТА. Изследват се разнообразни проявления на изкуството в хода на развитието през различните епохи, като се търсят паралели с онтогенезиса и съответно терапевтичния ефект. Доказателствата се базират на повече от 300 съпоставки, като началната хипотеза недвусмислено е доказана:
- ОТНОВО В ОБЛАСТТА НА АРТТЕРАПИЯТА: Димитър Дамянов разработва набор от ЕРГО-АРТ ИНСТРУМЕНТАРИУМ за развитие на фината моторика при детето. Разработката е фундаментирана върху най-новите открития в областта на неврофизиологията и биониката.
- През периода 2021- до настоящето Димитър Дамянов разработва иновативна концепция за възможност МУЗИКОТЕРАПИЯТА ДА КОЛАБОРИРА С МУЗИКАЛНАТА ПЕДАГОГИКА. Предвидени са и помагала за студенти и учители.
- Отново в област МУЗИКОТЕРАПИЯ: Димитър Дамянов разработва технологии за работа с деца със леки афективни разстройства F92: МКБ - 10. Програмата е апробирана с пациенти на различни възрасти в Германия, като предстои това да се реализира и в България /2014-2023 година/.
- Актуален за настоящето е ТЕРМОВИЗИЯТА, като даваща възможност да се проследява инфраред полето. Димитър Дамянов /2022-2024/ разработва концепция, как ТЕРМОВИЗИЯТА да се използва за анализ на музикотерапевтичното въздействие главно при усъвършенстване на двигателните проблеми при деца. Същият метод с успех се прилага и при преподаване на музикотерапия за визуализиране на взаимовръзката ФИЗИОЛОГИЯ-МУЗИКАЛНО ВЪЗДЕЙСТВИЕ.
- ШИЗОВРЕНИЯТА И ВЪЗМОЖНОСТ ЗА ВЪЗДЕЙСТВИЯ: МУЗИКОТЕРАПИЯ и математико-двигателни упражнения за мисленето /2018-2022 година/.
- В областта на МУЗИКАЛНАТА ПСИХОДРАМА ДИМИТЪР ДАМЯНОВ подготвя МОНОГРАФИЯ, резултат от повече от 15 години практикоприложен опит. В Германия ръководи екип-изследователи, които експериментират МУЗИКАЛНА ПСИХОДРАМА за подобряване работните отношения във фирмени екипи. През периода 2021-2022 провежда редица теоретични проучвания за СУГЕСТИЯТА в музикалната психодрама. От 2023 до настоящето разработва специфичен реквизит за музикалната психодрама, където СЦЕНИЧНИЯ РЕКВИЗИТ активира образността на СЕИЗМОРЕЦЕПТОРИТЕ и провокира „ОТРИЦАТЕЛНА ОБРАЗНОСТ“. Това е своеобразна новост в музикалната психодрама. Тази разработка ще се представи на МЕЖДУНАРОДЕН ФЕСТИВАЛ НА МОНОДРАМАТА ВАРНА 2025 ГОДИНА. Отново в областта на МУЗИКАЛНАТА ПСИХОДРАМА ДИМИТЪР ДАМЯНОВ изследва символиката на музикални инструменти от миналото, като ги внедрява в областта на МУЗИКАЛНАТА ПСИХОДРАМА. Така музикалният инструмент освен звукови качества притежава и СЕМАНТИЧНИ. Върху тази основа Димитър Дамянов прави паралел: АРТ-ТЕХНИКИ върху семантичните особености на МУЗИКАЛЕН ИНСТРУМЕНТ – интерпретиран музикално и немузикално, но без да притежава музикална стойност.
- Задълбочените познания на Димитър Дамянов в областта на ПСИХОАНАЛИЗАТА провокират и друг вид изследвания, където колаборират МУЗИКАЛНАТА ПЕДАГОГИКА, МУЗИКАЛНАТА ПСИХОЛОГИЯ, МУЗИКОТЕРАПИЯТА И АРТТЕРАПИЯТА.
- През периода 2019-2024 Димитър Дамянов провежда над 3000 арттерапевтични сесии, които разработва като помагало за преподаване на АРТТЕРАПИЯ/предстои публикация на помагалото и дигитализирането му/.
- През 2023- до настоящето Димитър Дамянов разработва КИНЕТИЧНА АРТТЕРАПЕВТИЧНА СКУЛПТУРА като метод както за преподаване на АРТТЕРАТИЯ, ТАКА И ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА АРТТЕРАПЕВТИЧНИ СЕСИИ.
- През периода 2015 – 2020 година Димитър Дамянов изследва изкуството на източните народи и култури – Китай и Япония, като търси механизмите и възможност за въздействие в областта на АРТТЕРАПИЯТА. Иновира се адаптиране на техниките за европейските особености.
- През 2014 година с продължителност 9 години Димитър Дамянов изследва скулптората на Северна Африка, като търси праматерията и първообраза на естетическото. Тази интересна тематика е подходяща за особеностите на възприятия при пациентите с церебрална парализа и дава ценна информация за възможностите за АРТТЕРАПИЯ.
- Друг проект, който е със срок на завършване 2028 година /начало 2021/: МУЗИКАЛНО ПСИХОЛОГИЧЕСКИ АСПЕКТИ НА ВЪЗДЕЙСТВИЕТО НА РАЗЛИЧЕН ВИД СЕТИВНОСТ ВЪРХУ МУЗИКАЛНОТО ВЪЗПРИЯТИЕ – проектът има отношение към МУЗИКОТЕРАПИЯТА и МУЗИКАЛНАТА ПСИХОЛОГИЯ. Разработва се методика за по-ускорено развитие качеството на МУЗИКОТЕРАПЕВТИЧНАТА СЕСИЯ.
- През периода 2008-2014 година Димитър Дамянов разработва методика за изследване на ДВИГАТЕЛНАТА АКТИВНОСТ на ръката и връзката и със ВАРИАТИВНОСТТА НА МУЗИКАЛНОТО ВЪЗПРИЯТИЕ, като ракурсът отново е МУЗИКОТЕРАПИЯ.
- През периода 2012-2019 година изследванията му са насочени към ДЕРМОГРАФИЯТА и възможността да се използва за изследване на музикалното възприятие. В специален курс по физиология, Димитър Дамянов демонстрира пред студенти, медици и биолози, как се изменя ДЕРМОГРАФСКАТА АКТИВНОСТ при рязка промяна на художествените изразни средства. Измерванията се извършват не чрез електропроводимостта, а с измерване на електрокожното съпротивление. Това дава възможност за използване на широкодостъпна техника и е сравнително голямо преимущество за обучението.
- Димитър Дамянов въвежда в музикалната психология терминът МУЗИКАЛНО ХУДОЖЕСТВЕНА ФЛУКТУАЦИЯ, който термин все по-широко се употребява в лекционните курсове във Висшите музикални училища и Унивеситетите в Германия и Австрия. МУЗИКАЛНО ХУДОЖЕСТВЕНАТА ФЛУКТУАЦИЯ е „СВОЕОБРАЗНА НЕЛОГИЧНОСТ“ на физиологична или психосоматична реакция във връзка с промяната на ХУДОЖЕСТВЕНИТЕ МУЗИКАЛНИ ИЗРАЗНИ СРЕДСТВА. Въпреки безспорните доказателства и възможността върху тази основа да се усъвършенства ХУДОЖЕСТВИЯ МУЗИКАЛЕН ОБРАЗ и отработката на травмата в хода на арттерапията, МУЗИКАЛНО-ХУДОЖЕСТВЕНАТА ФЛУКТУАЦИЯ си остава на равнище начални изследователски опити. Димитър Дамянов доказва, че тези импулси са функция на несъзнаваната част на нашата душевност.
През 2015 година Димитър Дамянов защитава успешно в СУ „Св. Климент Охридски“ София докторска дисертация на тема:
СЪВРЕМЕННИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ХУДОЖЕСТВЕНИТЕ МУЗИКАЛНИ ДЕЙНОСТИ.
д-р Димитър Дамянов е член на:
Deutsche Gesellschaft für Sozialpädiatrie und Jugendmedizin e.v
Bundes Verband MUSIKUNTERRICHT