Училище за професионално и продължаващо обучение
Символика в рекламните изображения
ТЕКУЩ ПРИЕМ
КУРСЪТ ИЗУЧАВА:
- Рекламите от гледна точка на семиотиката, като наука за знаците.
- Различните знакови системи в рекламите – на човешкото тяло, на дрехите, цветовете, косата, татуировките и пр.
- Семантичните понятия и стиловите фигури, използвани в рекламите.
- Приложението на синтактиката в рекламите.
ЦЕЛИ НА КУРСА
- Да научи курсистите да откриват символите в живота и в частност в рекламите
- Да ги тренира за съзнателна употреба на символите в рекламните изображения
Теми разглеждани в курса:
КОМПЕТЕНЦИИ
Успешно завършилите курса:
1) знаят:
- различните знакови системи, използвани в рекламите;
- различните семантични понятия и стилови фигури, използвани в рекламите;
- теориите за идентичност, символно потребление и генериране на значимост.
2) могат:
- да различават и оценяват използването на различните знакови системи в рекламите;
- да анализират реклами от гледна точка на семиотичните понятия – алфабетика, семантика, синтактика;
- да създават реклами, съобразявайки се със знаковостта в техните елементи.
ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА
Основна
-
Павлова, А. Секс, еротика, реклама, Нова звезда, 2013, ISBN9789548933742
Допълнителна
- Алмалех, Мони. Езикът на цветовете. Аскони-издат, С., 2007
- Алмалех, Мони. Цветовете в балканския фолклор, С., Университетско издателство “Св. Кл. Охридски”, 1997
- Бадаланова, Флорентина, сб. Фолклорен еротикон, ІІІ том, С., Импресарско-издателска къща “РОД”, 1996
- Бадаланова, Флорентина. Фолклорен еротикон, І том, С., Импресарско-издателска къща “РОД”, 1993
- Банков, Кристиан. Семиотични тетрадки І, С., НБУ, 2001
- Банков, Кристиан. Семиотични тетрадки, част ІІ, НБУ, София, 2004
- Барт, Ролан. Въображението на знака. София, Народна култура, 1991
- Барт, Ролан. Системата на модата. Agata. С., 2005
- Батай, Ж., Еротизмът, С., Критика и хуманизъм, 1998
- Бидерман, Ханс. Речник на символите. Рива. С. 2003
- Бренър, Чарлз. Психоанализа. Основен курс, С., Фондация Отворено общество, 1993
- Вебер, Макс. Социология на господството. Социология на религията. С., Св. Климент Охридски, 1992.
- Волли, Уго. Реклама и комуникация, в сб. “Семиотиката в действие”, съставител Кристиан Банков, НБУ, 2003
- Глас, Лилиан. Той казва, тя казва (Как да преодолеем пропастта в общуването между половете). С., Ciela, 1999
- Деянов, Петър. Психоанализа и рекламна символика. Славена, 2005
- Доганов, Димитър и Боян Дуранкев. Българска рекламна енциклопедия. Сиела, 2001
- Доганов, Димитър. Ференц Палфи, Рекламата каквато е, Princeps, С., 1999
- Егазаров, А., Иллюстрованная энциклопедия символов, Астрель АСТ, Москва, 2003
- Еко, Умберто. Как се пише дипломна работа, ИК А. Панов, С., 1999
- Елиаде, Мирча. Образи и символи, ИК “Прозорец”, С., 1998
- Заимов, Коста. Разходка из дебрите на секса и любовта. С., “Пет плюс”, 2003
- Зийман, Серджо. Краят на рекламата, каквато я познаваме, С., Locus, 2007
- Иванов, Радой. Психофизиология на секса, ИК “Данграфик – Варна”, 2008
- Кафтанджиев, Христо. Absolut Semiotics in an Absolut World, С., Сiela, 2008
- Кафтанджиев, Христо. Absolut semiotics. Ciela, 2001
- Кафтанджиев, Христо. Герои и красавици в рекламата. Сиела, 2007
- Кафтанджиев, Христо. Маркетинговите комуникации са влюбени в секса, в сп. “Медиа свят”, м. август, 2002
- Кафтанджиев, Христо. Образът на жените в рекламата. С., Princeps, 1998
- Кафтанджиев, Христо. Сексът и насилието в рекламата. С., Сиела, 2006
- Кафтанджиев, Христо. Хармония в рекламната комуникация – презаредена, С., Сiela, 2003
- Кафтанджиев, Христо. Хармония в рекламната комуникация. С., Сiela, 2000
- Кон, Игор. Въведение в сексологията. С., Наука и изкуство, 1990
- Кон, Игор. Мъжкото тяло като еротически обект, "Джендърни изследвания", 1999, брой 3
- Маркузе, Херберт. Ерос и цивилизация. С., Христо Ботев, 1993
- Огилви, Д., Изповедите на един рекламист, С., Принцепс, 1999
- Павлова, Албена. Еротиката в рекламите – физиологичната гледна точка, в: сп. Социална медицина, бр. 1, 2010, стр. 30-32
- Павлова, Албена. Знаковата система на цветовете, в: научно електронно списание Медии и обществени комуникации, изд. УНСС, бр. 7, 2010, раздел “Реклама”, Available from: [www.media-journal.info]
- Павлова, Албена. Косата като знакова система, в: Studia Semiotica, vol I, електронно издание, Available from: [http://ebox.nbu.bg/semiotika10/view_lesson.php?id=174]
- Павлова, Албена. Пространството от гледна точка на сексуалността, Годишник на ФЖМК, СУ, 2010
- Павлова, Албена. Употреба на секса и еротиката в рекламата, в: сп. Социална медицина, бр. 1-2, 2005, стр. 46-49
- Пеневска, Веселина. Пространството като част от човека. София. Св. Климент Охридски, 1995
- Пийз, Алън и Алън Гарнър. Езикът на тялото, скритият смисъл на думите. Сиела, 2000
- Робинсън, Дж., Манипулаторите. Конспирацията на големите в рекламата, С., Кръгозор, 2001
- Стойков, Любомир. Теоретични проблеми на модата, София, Национална художествена академия 2006
- Тофлър, Алвин, Шок от бъдещето, С., Народна култура, 1992
- Уелч, Лесли, Какво не знаем за секса, С., Хемус, 1993
- Фаст, Джулиъз. Езикът на тялото. София, Наука и изкуство. 1993
- Фройд, Зигмунд, Въведение в психоанализата, С., Наука и изкуство, 1990
- Фройд, Зигмунд, Психология на сексуалността, С., Христо Ботев, 1991
- Фройд, Зигмунд. Ерос и култура, Евразия, С., 1991
- Фром, Ерих, Изкуството да обичаш, С., Кибеа, 2000
- Хофстеде, Хеерт. Култури и организации. Софтуер на ума, С., Класика и стил, 2001
- Шевалие, Жан, Ален Геербрант. Речник на символите, том І, ИК “Петриков”. С., 2000
- Шевалие, Жан, Ален Геербрант. Речник на символите, том ІІ, ИК “Петриков”. С., 2000
- Юнг, Карл Густав. ЕОН (Изследвания върху символиката на цялостната личност), Плевен, Евразия-Абагар, 1995
- Bouhdiba, A., Sexuality in Islam, Routledge & Kegan Paul, London, 1985
- Caplan, P., The Cultural Construction of Sexuality, Tavistok, London, 1987
- Colomina, Beatriz. Sexuality & Space (Princeton Papers on Architecture). Princeton Architectural Press, NY, 1992
- Conway, Patricia. Diana Agrest. Leslie Kanes Weisman. The Sex of Architecture, Harry N. Abrams, Inc., 1996
- de Vries, Arthur. Elsevier's Dictionary of Symbols and Imagery: In English (With Definitions), 2004
- Dutton, K. R., The Perfectible Body. The Western Ideal of Male Physical Development. N.Y.: Continuum. 1995
- Foucault, M., The History of Sexuality: An Introduktion, Penguin, Harmondsworth, 1990
- Hemingson, Vince. Tattoo design directory. NY, Chartwell Books, 2009
- Jewler, J., B. Drewniany, Creative Strategy in Advertising. Wadsworth, 2001
- Liungman, Carl G., Dictionary of Symbols. 1998
- Mella, Dorothee. Language of Color. Warner books, 1988
- Roach, The Roots of Desire: The Myth, Meaning, and Sexual Power of red hair, Bloomsbury Publishing, 2005
- Sebeok, Thomas A., Encyclopedic Dictionary of Semiotics (Approaches to Semiotics), 1994
- Tannahill, R., Sex in History, Hamish Hamilton, London, 1980
- Walsh, Doris. Safe sex in advertising. American demographics, April 1994, v 16, n4, p 24(b)
- Всичко, което откриете в книжарниците, библиотеките и интернет в областта на рекламата, семиотиката и комуникациите
Лектори:
доц. д-р Албена Павлова
Албена Павлова е доктор на СУ и доцент към департамент „Администрация и управление“ на Нов български университет, член на Група Цвят България, както и на организационния комитет на международна научна конференция и сборник: ISTAKNUTI TEMATSKI ZBORNIK RADOVA VODEĆEG NACIONALNOG ZNAČAJA (M-44) TRANSGRANIČNA SARADNJA, PREDUZETNIŠTVO I BEZBEDNOST SA OSVRTOM NA ZLATAR I NOVU VAROŠ EDICIJA BEZBEDNOST U POSTMODERNOM AMBIJENTU KNJIGA XXVIII. Участва в редица комисии и съвети в НБУ. Има редица дипломи, специализации и сертификати, свързани с научните и интереси. Автор е на самостоятелна акварелна изложба „Емоции в малък формат“.
Интересите и са в областта на комуникациите, административните комуникации, рекламата и публичния брандинг, символиката, психологията и др. Автор е на монографиите „Секс, еротика, реклама“ и „Реклама, публичен брандинг, нормативна уредба“, както и на редица статии, между които: „Недооценената реклама“, „За морала и етиката в рекламата“, „Свободата и сексуалността в рекламите на цигари“, „Имидж, репутация, бранд“, „Публично отговорната реклама“, „Цветовата символика в рекламите на храни“, „Текст и контекст в рекламата“, „Синьото – изборът на публичната администрация“, „Реклама и брандинг в публичното управление“, „Комуникиране на сигурността“, „Българската мечта - поглед през рекламите“, „Рекламата по време на COVID пандемия“, „Виждане, чуване и разбиране в съвременния свят” и др.
В НБУ води курсове по реклама, визуални комуникации и приложна семиотика, както и курсове, свързани с информационните технологии и административните комуникации. Интересите и са свързани освен с аудио и визуалните комуникации, и с културните различия и запазване на българския език и култура.
ЗАПИСВАНЕ:
- Свалете бланка от ТУК
- Попълнете я и я изпратете на: uppo@nbu.bg
- В ДОПЪЛНЕНИЕ ще бъде предоставена информация за ПЛАЩАНЕ.
За доп. информация и записване:
Център за професионално и продължаващо обучение (ЦППО)
гр. София, НБУ, ул. “Монтевидео“ 21, Корпус 2, Офис 108
Тел.: 02/ 8110 110 (опция 6), 02/ 8110 108
E-mail: uppo@nbu.bg